donderdag 12 februari 2015

Supergezonde gevulde spitskooltjes

Met al meer dan een week zieke en snotterende mensen om me heen voel ik mezelf op dit moment ook niet al te fit. Daarom vandaag als lunch een pompoensoepje met veel kurkuma voor de afweer gegeten en omdat ik toch nog een schattig klein spitskooltje had liggen vanavond een lekker en gezond gevulde kool recept.

Het internet staat vol met recepten voor gevulde kool(bladeren), maar die zijn zonder uitzondering voor een vulling met gehakt. Dat betekent zelf experimenteren met een hartige vulling die lekker combineert met kool.



Hoofdgerecht voor 1 persoon of bijgerecht voor 2 personen:
1 klein spitskooltje
half bakje (kastanje)champignons
half bakje (pikante) tofureepjes
1 uitje
1 teentje knoflook
passata of wat aangelengde tomatenpuree
optioneel: tamari of zoute sojasaus
1/4 paddenstoelenbouillonblokje (of als je geen tamari gebruikt een half blokje)
peper
1 flinke eetlepels kikkererwtenmeel of maizena
1 flinke eetlepel hennepzaad
olie en/of boter

Haal de lelijke blaadjes van de kool en snij het kooltje in de lengte doormidden (stronk laten zitten!). Kook de kool ca 10 minuten in ruim (gezouten) water tot hij zacht en bijna gaar is. Laat uitlekken.

Snipper ondertussen het uitje, de knoflook en hak de champignons en tofu in kleine stukjes.

Maak een papje van het kikkererwtenmeel of maizena met een beetje water en zet apart.

Fruit de ui in een beetje olie, doe er de paddenstoelen en tofu bij en bak tot bijna zacht en gaar. Voeg op het laatst de knoflook toe.

Snij ondertussen voorzichtig het hart uit de koolhelften tot je een stevig 'schuitje' over hebt. Leg deze in een ingevette ovenschaal.

Hak de koolhartjes fijn en doe bij het paddenstoelenmengsel. Doe er een klein scheutje tamari bij (pas op, het wordt snel te zout) en twee flinke knepen - ongeveer een half glas - uit een pak passata  (of leng wat tomatenpuree aan met water tot je ongeveer een half glas hebt). Verkruimel hierdoor het kwart bouillonblokje en roer nog even door.
Bind het geheel met het papje van kikkererwtenmeel of maizena (ik had zelf nog een restje pakorabeslag in de koelkast staan) en het hennepzaad.

Vul de koolhelften met het mengsel en zet ca 20 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven. Ik vind een paar klontjes boter in de ovenschaal erbij lekker, maar als je het recept volledig vegan wilt maken is dat zeker niet nodig.

Serveer de kool met wat tomatensaus of als je daar geen zin in hebt ketchup. Gebakken aardappeltjes erbij is lekker en voor de aanwezige carnivoor kan je er bijvoorbeeld een worst bij bakken.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen