zondag 23 maart 2014

Witte pizza met groene asperges

Vrijdagavondpizza is bij mij thuis een begrip. Het is heerlijk om na een week hard werken een knapperige pizza met gloeiendhete gesmolten kaas weg te knagen. Glaasje wijn erbij. Yumm. Toen ik tarwe uit mijn dieet schrapte at ik ook geen pizza meer, maar na een tijdje begon ik het toch te missen. 1x per week 'zondigen' dan maar. Deze pizza is 'wit' - dus zonder tomatensaus - volkoren en vegetarisch (maar wel met kaas).




Voor 3 personen:
250 gram tarwebloem
250 gram volkoren tarwemeel. (ik heb het ook geprobeerd met spelt, maar toen werd de pizza keihard)
1 zakje droge gist
350 ml warm water
1 tl zout
1 el olijfolie
geraspte harde geitenkaas of schapenkaas
4 kleine of 2 grote uien
zout
verse thijm
bosje groene asperges
zachte geitenkaas

Meng de bloem, het meel, de gist, het zout en de olijfolie. Voeg het water toe en roer eerst met een lepel en dan met de hand goed door. Kneed dan ca 5 minuten tot een samenhangend (maar nog best vochtig) deeg ontstaat. Voeg als het te nat is nog een klein beetje extra bloem toe.
Laat (in een kom afgedekt met een theedoek) minimaal 2 uur op een warme plek rijzen.

Verwarm de oven zo heet mogelijk. Die van mij gaat tot 250 graden, maar ca 220/230 gaat ook.

Verdeel het deeg in 3 porties en rol ze - op een met bloem bestoven aanrecht - uit tot de gewenste dikte en grootte. Leg het uitgerolde deeg op een met bakpapier beklede bakplaat en laat nog even onder een theedoek rusten.

Op deze bodem kan je iedere gewenste pizzavulling doen, maar deze week ging ik voor de volgende:

Snij ondertussen de uien in dikke ringen en laat ze ongeveer 10 minuutjes heel zachtjes fruiten in een scheut olijfolie. Doe er flink wat gemalen peper en een beetje zout op.

Verdeel de uien over de bodems. Strooi daarover de geraspte kaas en de blaadjes van de thijm. Leg hierop de in de lengte gehalveerde asperges en kruimel hierover de zachte geitenkaas.

Bak ongeveer 10 minuten en controleer dan of de bodem gaar is. Zo niet, dan nog wat langer laten staan. Blijf controleren of de pizza niet aanbrandt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten