zondag 30 maart 2014

Werelds en Oer-Rotterdams: Spicy, de West-Kruiskade kookt

Wanneer ik het op dit blog over de Chinese super heb waar ik mijn oosterse ingrediënten haal, heb ik het over Wah Nam Hong aan de West-Kruiskade, misschien wel de multicultureelste straat van Rotterdam. Afgelopen september is er een uniek kookboek verschenen over deze straat: Spicy, de West-Kruiskade kookt.



Ik vind het heerlijk om door exotische supermarkten en toko's te zwerven. Al die nieuwe geuren, kleurrijke verpakkingen met schriften die ik niet kan lezen, onbekende groenten en vage verpakkingen. Vakantie in eigen stad! Maar het probleem is natuurlijk wel dat je geen idee hebt wat je met al die vreemde ingrediënten kunt doen. Behalve op het personeel van de winkel afstappen kan je nu ook inspiratie halen uit dit kookboek.

Om die reden heb ik al een paar keer met het boek in m'n handen gestaan. Het ziet er leuk uit en inspireert. Maar toch heb ik het tot nu toe niet gekocht. Nu ik het boek een tijdje mag lenen van een vriendin ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet echt een kookboek is.

Doordat er zo veel verschillende recepten en culturen worden behandeld is het een ratjetoe aan smaken waaruit het lastig kiezen is. Van kapsalon tot echte pindasoep en spaghetti met vongole of pom is moeilijk een menu te maken.
Ook is het overgrote deel van de recepten met vlees of juist heel veel koolhydraten zoals de cuzcuz (een Kaapverdiaanse bloempot vol gestoomd maismeel die mij mateloos intrigeert). Een van de weinige vegetarische recepten is de curry met yam van Sikh Remon.

Spicy is vooral een blader- en leesboek met mooie foto's dat de gemiddelde kaaskop zoals ik aanspoort om eens verder te kijken dan de bleekneus lang is. En ik denk dat je het boek dan ook zo moet zien. Als dwalen over de West-Kruiskade en alle bijzondere bedrijfjes die daar gevestigd zijn. Een soort reisgids, maar dan over een vreemde wereld die niet zo heel vreemd is, want oer-Rotterdams.

Zo is het boek ook leuk voor mensen die niet in een grote stad met goed gesorteerde winkels wonen. Serieus, ik ken mensen die in hun dorp Turks brood moeten bestellen! Dan besef je hoe bevoorrecht je bent wanneer de hele wereld aan ingrediënten vlakbij beschikbaar is.

Ik zal niet vaak een recept uit Spicy gaan koken, maar het dwalen door de Chinese supermarkt zal ik nooit afleren. Al is het alleen maar omdat juist in toko's spullen worden verkocht die in de Hollandse super niet te krijgen zijn, maar die ik heel goed kan gebruiken bij mijn eetwijze. En je ontdekt nog eens lekkere dingen!



Een echte recensie over Spicy door Wim de Jong:
http://www.debuikvan.nl/rotterdam/kopen/88-echwel-de-heetste-straat-van-rotterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten