zondag 2 maart 2014

Experiment: zelf brood bakken

Ik eet nog maar weinig brood. Af en toe een rogge- of boekweitbrood van het Vlaamsch Broodhuys of Jordy's voor het lekker, met een plak goede geiten- of schapenkaas erop. Dat is dan echt een traktatie! Maar nu ik op de Oogstmarkt rogge- en speltmeel heb gekocht is het tijd om eens zelf te gaan experimenteren.

Volgens de mevrouw van de meelkraam maakt de verhouding rogge/spelt niet veel uit. Zij raadde me aan om 350 gram spelt en 150 gram rogge te gebruiken en voor recepten verder te Googelen. Dat heb ik dan ook gedaan en kwam een recept voor een spelt/rogge bierbrood tegen.
Bier! Dat is toch vloeibaar brood? Dat moet wel een lekkere combinatie zijn. We hadden sowieso nog een paar flesjes Duvel in huis. En het is een deeg dat je niet hoeft te kneden. Lekker makkelijk.



Mijn ervaring met het bakken van brood beperkt zich tot nu toe tot het zelf maken van pizzadeeg (met zeer wisselende resultaten) worstebroodjes en andere gevulde broodjes, dus ik weet niet goed wat te verwachten en of het goed gaat.



Na het mengen van het meel, zout, honing (i.p.v. de suiker uit het recept), gist en bier heb ik de afgedekte kom (15 uur) in de buurt van de verwarming gezet. In tegenstelling tot mijn ervaringen met pizzadeeg rijst het nauwelijks. Zou dit komen omdat het bier gewoon minder rijskracht heeft dan gist? Of staat het deeg toch op een te koude plek? Of komt het omdat de volkoren spelt en rogge 'zware' meelsoorten met minder gluten zijn? Het ruikt wel heerlijk aromatisch zoet; niet zo zurig als met alleen gist.



Het deeg is wel erg nat, het is moeilijk te vouwen. Ook de tweede rijs - ik heb de bol deeg 2 uur afgedekt op een bakplaat op de zijkant van de kachel gezet - is niet echt om over naar huis te schrijven.
Het overhevelen van het nog steeds nattige deeg naar de gloeiendhete pan is niet makkelijk, maar gelukt.



Na ongeveer 20 minuten in de oven ziet het brood er al best echt uit en het ruikt zalig in de keuken.



Na nog eens 10 minuten even een alufolietje over de pan gelegd en de oven wat lager gezet, want het brood begon wel wat donker te worden.

Het eindresultaat! Het is een klein brood, maar het ziet er mooi uit, ruikt lekker en klinkt goed hol.
Nu nog even geduld en laten afkoelen voordat we kunnen snijden en proeven.

 


Het is een compact brood - dat het niet erg luchtig zou zijn had ik wel verwacht - met een knapperige, iets te bruine korst. Maar het is geen zwaar brood, het is lekker kruimelig. En hoe smaakt het? Lekker! Licht zoet, er had naar mijn smaak ietsje meer zout in gemogen, en in combinatie met roomboter en zilte nootachtige geitenkaas bijna net zo lekker als het brood van de professionals. En, ook niet onbelangrijk, het vult behoorlijk!


Experiment geslaagd en voor herhaling vatbaar. 

Tweede experiment
Zelfde hoeveelheid meel, maar nu met gist ipv bier. Brood is minder gerezen (vreemd), maar wel wat minder kruimelig en nog wat klef van binnen. Benieuwd hoe het zich morgen/overmorgen houdt.
Ook iets minder aromatisch dan het bierdeeg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten