zondag 23 februari 2014

Vegan chocolademousse op basis van silken tofu

De chocolademousse die ik voor het kerstdiner met familie had gemaakt was goddelijk, maar zo veel room, eiwit en suiker kán gewoon niet goed zijn voor een mens. Daarom is het voor een chocaholic zoals ik een extra uitdaging om tarwe-, suiker- en zuivelvrije recepten te vinden die net zo lekker zijn als de minder gezonde varianten. Deze veganistische pudding op basis van silken tofu komt heel dicht in de buurt.

Ik weet dat er veel discussie gaande is over het gebruik van (ongefermenteerde) soja. Is het goed voor de gezondheid of niet, en natuurlijk is er ook nog de milieubelasting en de vernietiging van het regenwoud om rekening mee te houden. Persoonlijk sta ik in deze discussie in het midden. Miljoenen Aziaten eten soja op dagelijkse basis, het heeft ook goede eigenschapen - isoflavonen - en de grootschalige teelt is vooral voor veevoer.
Mijn conclusie is: Geniet met mate en als je geniet, doe dat dan mateloos. En dat kan met deze mousse.

Voor 2 dessertcoupes
Half blok silken tofu (ca 135 gram). Je koopt de silken tofu bij de toko, maar een goed gesorteerde AH heeft het ook liggen bij de Japanse producten. Een bio variant heb ik nog niet gezien, maar zal vast bij natuurwinkels te krijgen zijn.
60 - 80 gram chocolade, de bitterste die je lekker vindt. Ik gebruik chocola met 85% cacaobestanddelen.
1/8 cup cacaopoeder
1/8 cup heet water of melk. Ik gebruik havermelk, iedere andere melkvariant kan ook.
theelepel vanillessence
1/4 cup honing
eventueel 1 eetlepel (koffie- of amandel)likeur

Pureer de tofu met de staafmixer.
Hak de chocolade in kleine stukjes en smelt deze in het hete water/melk.
Voeg hier het cacaopoeder en de vanille (en evt. de drank) aan toe en roer goed totdat alles is opgelost.
Als het niet goed oplost kan je het mengsel 20 sec op de laagste stand in de magnetron zetten of au bain marie warmen. Het is dus handig om een plastic of keramieken kom te gebruiken just in case.
Wordt het chocolademengsel te dik, voeg dan een klein beetje water toe.
Laat het mengsel een beetje afkoelen en voeg het dan bij de tofu.
Pureer alles nog een keer met de staafmixer totdat het goed gemengd en egaal is.
Giet in 2 dessertcoupes, dek af met een stukje clingfilm* en laat een paar uur opstijven in de koelkast.

Dit is een ideaal recept om 's ochtends te maken en 's avonds van te genieten.
Serveer met wat vers fruit of ontdooid diepvriesfruit.





*huishoudfolie; ik vind het Engelse woord gewoon mooier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten