maandag 17 februari 2014

Soba-noedels met pesto en...

Ooit, toen ik nog bij een ontwerpbureau werkte, hebben we toen we moesten overwerken, bij Gheestige Willem vegetarisch eten besteld. Een van de gerechten die me altijd is bijgebleven - en die ik af en toe als vegetarisch gerecht ook bij andere restaurants tegenkom - waren de 'haricots verts met pesto en pasta'. Dit recept is mijn variant daarop. 

Ik ben nog niet zo ervaren in dit foodbloggen, dus vergeef me, het is een typisch Merie-gerecht. Ik hou me niet zo aan grammen en hoeveelheden en improviseer met wat ik nog in de koelkast heb liggen.
Eigenlijk is dit recept met haricots verts of spercieboontjes, maar daar had ik er niet veel meer van, dus ik heb nu ook courgette gebruikt (alleen courgette kan natuurlijk ook!). Pas aan je eigen smaak aan. En ben je vegan? Dan laat je de kaas gewoon weg of vervang door een vegan alternatief en gebruik eigengemaakte pesto zonder kaas. Eventueel (kastanje)champignons toevoegen kan ook.

Flinke portie voor 1 persoon:
2/3 bakje haricots verts (ca 170 gram) of spercieboontjes of peultjes, of een mengsel van boontjes en courgette of alleen courgette. Gebruik je alleen courgette, neem dan meer, want het slinkt nogal.
1 bundeltje soba noedels. Soba noedels zijn Japanse boekweitnoedels. Niet alleen een prima vervanger voor (volkoren) spaghetti, maar ook erg lekker! Verkrijgbaar bij AH of toko.
1 middelgrote ui in halve ringen
2 kleine of 1 grote teen knoflook
Klein handje pijnboompitten en/of zonnebloempitten
2 eetlepels van je favoriete pesto
Een hand van je favoriete kaas (geraspt)
1/2 paddenstoelenbouillontablet.



Kook de noedels ongeveer 5 minuten (net niet gaar) en giet af in een zeef. Spoel de noedels meteen af onder de koude kraan en laat uitlekken.

Rooster de pitten en zaden in een droge pan. Meestal doe ik de zaden zodra ze een beetje bruin worden meteen uit de pan op een koud bordje en zet dat in de koelkast om te voorkomen dat ze doorgaren of te bruin worden.

Maak de boontjes/courgette schoon (gebruik je courgette, snij die dan in reepjes van dezelfde dikte als de boontjes).
Snijdt de ui in halve ringen en snipper de knoflook.
Fruit de ui tot die glazig is in een beetje olijfolie.
Voeg de boontjes toe en fruit even mee.
Dan de knoflook.
Schenk hierbij ongeveer een halve beker water en verkruimel het bouillonblokje erbij. Flink wat peper uit de molen er overheen.

Laat de groenten nu een minuut of vijf flink koken totdat het vocht bijna is verdampt.
Gebruik je courgette, voeg die dan iets later toe en laat wat korter koken, anders wordt het te zacht.
Voeg dan de noedels toe aan de groenten, plus 2 flinke lepels pesto en de geraspte kaas.
Roer goed door totdat alles verdeeld en de kaas gesmolten is.

Schep op een bord en strooi de geroosterde pitten over het gerecht.



Geloof me op m'n woord: dit is echt heel lekker, daarom maak ik ook altijd zo'n grote portie. Deze hoeveelheid kan je ook voor 2 personen als voorgerecht serveren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten