zondag 16 februari 2014

Homemade noten-fruitrepen

Sinds ik zoveel mogelijk suiker- en tarwevrij eet vind ik het lastig om tussendoortjes te vinden. Koekjes zitten vol met suiker, (trans)vet en tarwe. Energybars en müslirepen vol met (verborgen) suikers en rijstwafels zijn een koolhydratenbom en smaken - laten we eerlijk zijn - naar bierviltjes. 

Hoe blij was ik toen ik de Nakd bars ontdekte! Vooral de chocolate orange kan je me voor wakker maken! Maar nadeel van deze bars is wel dat ze best prijzig zijn en dat je ze niet gewoon bij de supermarkt om de hoek kunt kopen. Ook onderweg - bij benzinepomp of stationsrestauratie - zal je vergeefs naar deze repen zoeken. Positieve uitzondering is Easyjet, die de repen aanbiedt in hun Vegan snackbox!

De oplossing lag dus in mijn eigen repen gaan maken. Mijn eerste experiment was het exact namaken van de chocolate orange bar. De ingrediënten en verhoudingen staan precies vermeld op de verpakking, dus easy peasy, en het resultaat mocht er zijn.
Maar alle Nakd bars zijn op basis van cashewnoten, dus ik vond het wel leuk om eens te gaan experimenteren met andere noot- en fruitsoorten. Na wat mislukkingen met amandelen, pistache, cranberries en abrikozen ben ik op het volgende recept uitgekomen. Ik maak deze repen in het weekend en snijd er iedere dag eentje af om mee te nemen naar het werk. Lekkerrrrrrr.

Voor 5 á 6 repen:
80 gram walnoten
80 gram ontpitte dadels (ik koop Iraanse dadels bij de Turkse super, Medjool dadels vind ik te droog)
30 gram vijgen (even het harde puntje en kontje eruit snijden)
Rasp van halve citroen (liefst biologisch, zo niet, goed boenen onder lauwe kraan).



Eerst de noten malen in de keukenmachine, dan de rest erbij en op hoogste stand flink laten draaien.
Het mengsel wordt eerst een grove kruim (en ruikt heerlijk naar noten en citroen!) [1]. Heb geduld, het duurt even. Wanneer het een grove pasta wordt die loskomt van de wanden van de kom is het mengsel klaar [2].
Vorm op een vel vetvrij papier een rechthoekige plak van ongeveer 1,5 cm dik [3]. Dit is een vettig karweitje, maar de olie van de noten is heerlijk zacht aan je handen. Pak de plak strak in het papier en leg een paar uurtjes in de koelkast om stevig te worden. Blijft ongeveer een week goed.



Je kunt van deze basis ook verantwoorde bonbons maken. Snijdt de plak dan in blokjes van ca 2, 5 x 1,5 cm en doop deze in gesmolten 85% chocolade die je op de cheats manier hebt getempereerd (2/3 au bain marie smelten tot ca 60 graden Celsius, dan 1/3 in stukjes gehakt van de hitte af er doorheen roeren). Druk op elk blokje een halve walnoot, laat stollen op kamertemperatuur en bewaar in een afgesloten bakje in de koelkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten