zaterdag 22 februari 2014

Kikkererwtenmeel

Toen ik net begon met anders eten heb ik vrij radicaal alle koolhydraten en gluten uit mijn dieet geschrapt. Het gevolg was dat ik de eerste paar weken best vaak trek had en een onvoldaan gevoel. Daarom ben ik op zoek gegaan naar ingrediënten die wel een voldaan gevoel geven, veelzijdig én natuurlijk lekker zijn.

Kikkererwtenmeel - ook wel bekend onder de namen besan, chickpea flour, gram flour en garbanzo meel - is zo'n ingrediënt.
Gisteren gebruikte ik het als bindmiddel in mijn groentenburgers, maar je kunt het voor allerlei andere dingen gebruiken.

Het meel is heel fijn van structuur, heeft een lichtgele kleur en een licht notige smaak. In de vegan-keuken wordt het meel vaak gebruikt ter vervanging van ei, maar het is ook een meel dat je als zelfstandig product kunt gebruiken.

Heel lekker zijn Indiase groentenpakora's met een beslag van dit meel. Je kunt er hartige pannenkoeken van bakken, een basis voor quiches van maken, etc. etc.

Kortom, kikkererwtenmeel is een ingrediënt dat je nog vaak tegen gaat komen op dit blog.

Zelf koop ik het meel van het merk TRS bij de Turkse buurtsuper die een heel ruim assortiment heeft, maar de beste kans om het te vinden maak je bij de toko. Een kilo kost ongeveer € 2,20. Dat lijkt veel voor slechts een kilo, maar 'a little goes a long way'.





Op deze site vind je meer informatie over kikkererwtenmeel: http://www.aziatische-ingredienten.nl/besan/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten